Duyurular

5. ULUSLARARASI İSTANBUL BALE YARIŞMASI SONUÇLANMIŞTIR. ÖDÜL KAZANAN DANSÇILARIN SIRALI LİSTESİ İÇİN LÜTFEN TIKLAYIN.

Turksoy

Türkiye’de klasik bale sanatı, 60 yıllık bir geçmişe sahip olmasına rağmen, ülkemizde klasik bale gösterilerinin yaklaşık olarak ikiyüzyıl öncesine dayandığı kanıtlanmıştır.


Yerleşik bale çalışması söz konusu olduğunda; II. Mahmud (1785-1839) ve Abdülmecid (1823-1861) devirlerinde, “Osmanlı Devleti Muzıkaları Umum Mürebbiyesi’’ olarak Giuseppe Donizetti’nin (Donizetti Paşa) çabaları öne çıkıyor. Eylül 1828’de İstanbul’a davet edilen Donizetti, Osmanlı Sarayına batı müziği ilkelerinin yanısıra opera, operet ve bale örneklerini getirerek bu türlerin ülkemizde benimsenmesinin öncülüğünü yaptı.


1917 Rus İhtilali’nden sonra Türkiye’ye gelen Beyaz Ruslar arasındaki bale öğretmenlerinden Lydia Krassa Arzumanova, 1921’de İstanbul’da bir bale stüdyosu açtı. Yetiştirdiği dansçılarla ilk gösteriyi 1931’de Tepebaşı’ndaki “Casa d’Italia’’ da gerçekleştirdi.


1947 yılında, İngiliz Kraliyet Balesi’nin kurucusu ve çağdaş balenin en önemli önderlerinden biri olan Dame Ninette de Valois, Türk Balesi’ni kurması için resmen ülkemize davet edildi. Dame Ninette de Valois’nın konuyla ilgili yaptığı çalışmalardan çıkardığı sonuç; Türk çocuklarının üstün bale yetenekleri ve Türk sanatçılarının yaratıcılığına olan büyük inancıdır. Bu inanç doğrultusunda Valois, ülkemizde ilk resmi akademik özelliğe sahip olan bale okulunu 6 Ocak 1948 tarihinde Yeşilköy’de (İstanbul) açmıştır. Sınav sonucunda 11 erkek ve 18 kız öğrenci alınmış ve bunların eğitilmeleri için de Sadler’s Wells Balesi’nden Joy Newton ile Audrey Knight getirtilmiştir. Okul, 1950 yılında Ankara’ya taşınmış ve Devlet Konservatuvarı’na bağlanmıştır.


1958’e kadar tek merkezden yönetilen Devlet Tiyatrosu ile Devlet Operası, bu tarihten itibaren birbirinden ayrıldılar. Daha sonra Dame Ninette de Valois, yardımcısı Alaine Phillips’i Türkiye’ye gönderdi. Phillips, Valois ile birlikte, Lev İvanov ve Enrico Cecchetti’nin koreografisini yeniden düzenleyerek Leo Delibes’nin “Coppelia’’ balesini sergiledi. (1961).


Devlet Balesi 2010 yılına kadar gerek yurt dışından gelen, gerekse kendi yetiştirdiği koreograflarıyla klasik bale repertuvarındaki büyük yapıtların hemen hemen tümünü sahnelemiş, Modern Dans alanında da küçümsenemeyecek adımlar atmıştır. Dame Ninette de Valois’nın en büyük arzusu, Türk Balesi’nin (dansçıları, öğretmenleri, koreografları ve idarecileriyle) kendi kendisini yönetmesi idi. Gerçekten de kendilerini Avrupa sanat platformlarında kabul ettiren dansçıları ve koreograflarıyla Türk Devlet Balesi, Valois’nın bu isteğini yerine getirmenin mutluluğunu duymakta ve Türk Ulusal Balesi’ni yaratma hedefine hızla yaklaşmaktadır.